Om oss      Kontakt oss

 

untitled_2751.png

P K - m o d e l l
N- 6065 Ulsteinvik Norway

Telefon +4790808954  Epost Epost 

M/S Harald

Norsk Norsk

Modellbyggesett av passasjerskipet
M/S KONG HARALD OG
M/S NORDLYS
M/S RICHARD WITH 

 

English English

Model Kit of the
Passenger Ship
M/S KONG HARALD AND M/S NORDLYS
M/S RICHARD WITH 

 

Siste nytt

 

Denne er de Lars Olav Willhemsen frå Tromsø  som har laget å sendt inn. Fantastisk fine bilder frister å reise med.  Vi har også lakt inn link frå Odd Rhicard frå Sortland
http://www.youtube.com/watch?v=55GIuWvRdow&feature=youtu.be www.youtube.com/watch?v=j7zlpFL7RPk
03.10.12 15:51
Interresert i å kjøpe byggesett?
Ta kontakt på mail for Per.kjellevold@c2i.net
16.02.12 15:45
Forbedringer på de nye settene.
I 2011 vart det invistert i ny lasercutter maskin, så nå lager vi over 300 deler selv  til hvert byggesett. Fram til i fjord vart overbygget laget i ABS plast på 1,5mm tykkelse. Disse vart frest med en datastyrt fresemaskin med en trekantet fres. Dette resulterte i att alle deler vart frest nesten igjennom plata. Da måtte kunden skjære ut hver del å pusse alle kanter, å ikke minst alle vinduskarmene.  Med laserskåret deler måtte det gjøres en god del forandringer både i tegninger og på delene. Nå er det slik at alle deler er  spesialtilpasset på hele overbygget. Når man skjærer med laser er dette 100 % . Alle kanter er rette og fine. Når det vart invistert i laser ble det også bestemt at vi skulle gå opp til ABS plast plater 2 mm tykkelse. Dette gjør at hele overbygget er mye stødigere, og der man skal lime sammen plater blir det bedre flater og lime på. Alle glasskarmer blir i skala 1:100  20 cm dype, noe som er enda nærmere originalen. Tidligere ble  livbåtdavitene støpt i metall. I dag blir disse laget i Akryl plast på laser. Her blir det også laget hull for å montere hjulene som veierene til livbåtene skal ligge i. Masten bleogså støpt tidligere. Denne lages nå på samme måte som daviter. Livbåtene og redningsbåtene var også støpte i ett plastmaterial. Disse blir i dag vacumert i 0.5 mm ABS.  Når vi ser på alle disse delene som er byttet ut , blir båten mye lettere. Som vi igjen får merke  for dem som skal ha båten fjernstyrt, dvs.  seile på vannet. Her betyr vekten oppe i høyde veldig mye. Hovud dekket er også bytta ut frå 2mm til 3 mm tykkelse. Rekkverket på toppen er laget nytt i rustfritt metall. Her er det laget små knekter (trekanter), som skal snues 90 grader innover taket. Dette er også en liten detalj opp imot originalen. Men nå stopper støtta ned i hullet på dekket.  Dermed er det mye benere og lettere å lime på plass. Ved neste produksjon av rekkverket på hovuddekk, vil de bli laget på samme måte. I dag er dette av messing. Vi har også laget nye satellittantennerog kjetting lås. Pluss det vil komme en del nye deler etter hvert som vi produserer nye. Håper dette gir litt bedre info om hvordan settene er laget.
11.12.11 17:59
M/S Kong Harald Nordlys og MS Richard With.
Ble bygget ved Volkswerft Gmbh Stralsund Tyskland og overlevert i 1993-1994 til rederiet Troms Fylkes Dampskipsselskap (TFDS), Tromsø, og OVDS Narvik Norge.Om båtene

Båtene har følgende data:

Type: Passasjer laste skip PVC 917
Lengde: 121,80 meter
Bredde: 19,20 meter
Max dypgående: 4,90 meter
Dødvekt tonn: 850 tonn
Max fart: 19,5 knop
Hoved motorer: 2 X 4500 KW
Passasjerer: 691
Mannskap: 30-60 (avhengig av sesong)
Bilplasser: 50
29.10.09 12:15
kjop_modellen.png
 Meny /  Om båtene /  

Aktuelt
Om båtene
Priser
Skryteside
Kontakt oss
 

Byggesett i deler
Detaljer fra modellene
Bilder fra bygging
Bilder av arbeidstegninger
Produksjon av byggesettet
Radiostyrt modell